Tehran, Iran

Actually, ni adalah serpihan daripada app Diary dalam phone saya. Saya terpaksa unistall app ni disebabkan nak update Whatsapp Messenger yang berwajah baru :D

Daripada catatan itu hilang begitu sahaja, baik copy di sini.

2014-12-11

Tehran, we come!

Alhamdulillah.. Selamat juga kami tiba di bumi Iran..

2014-12-11

Menawan Darban

Hiking? Itu sudah lama.. Last hiking, kat Bukit Larut. Kalau kem kat Batu Kurau, just redah hutan dan sungai.

Today, Darban. Saya boleh lihat banjaran yang ada bukit Darban itu dari rumah di Tehran. Subhanallah, cantik sebab puncaknya disaluti salji. Berangan macam pergi Pergunungan Alps pula.

Kami pergi ke Darban dengan menaiki teksi selama 15 minit. Memang sekejap pun. Abah kata, "Banjaran ni memang boleh dilihat dari seluruh Tehran."

Ada sebuah patung berwarna emas yang menyambut kehadiran kami. Patung itu beraksi dengan tongkat untuk hiking. Di kaki bukit, ada tempat untuk naik cable car. Cable car itu bukannya macam cable car di Langkawi. Ianya macam Chairlift di Laketown Bukit Merah. Gayat aih kalau naik tu.

Jadi, kami panjat bukit tu dengan kaki sendiri. Memang mengah juga. Kadang-kadang, berhenti untuk tarik nafas dan minum air. Apabila sampai di suatu peringkat, kami boleh mengeluarkan asap ketika bernafas. Aah... Rindunya saat berada di Zagreb.

Dan, ini paling lawak. Majoriti Iranian kata kami ni orang China. Korea (perasan) pun ada. Ada juga desas desus mengatakan kami Indian. Memang gelak besarlah saya.

Di sini, saya dapat rumuskan bahawa orang Melayu merupakan campuran Cina dan India (hasil kajian tangan letak atas kepala).

2014-12-13

Potluck Time

Teringat cikgu-cikgu buat potluck kt bilik guru. Terliur rasanya.

Jadi, malam ini, Malaysian in Iran ada potluck kat rumah Pak Cik Ja.

2014-12-14

Shopping Kitchenware

Memang mabuk kalau para ibu datang ke Shooz (betulke apa yang dieja). Barang-barang dapur dari A sampai Z ada di sini.

So, saya pun men'shopping' Persian Ware. Bekas tu conel berbentuk 'bear'. Oleh-oleh buat kawan-kawan. Murah-murah harganya. Tetapi, cap Persian kat bawah bekas itu yang mahal.

2014-12-16

Mujibur Khatereh!

Malam ni, kita jadi Mujibur! Nana lah yang intro Mujibur ni. What's Mujibur. Menurut Nana, bangla jual karpet daa..

Kedai karpet yang kami pergi ni terletak di West North Haft Tir Sq. Wow! Boleh jadi mabuk kalau ibu-ibu datang. Jeongmal yeoppuda! Subhanallah, cantik sangat! Nasib baiklah nafsu ini tak minat karpet lagi. Kalau tak, mencair di situ.

Menurut Mak, karpet Iran is the best in the world. Kalau kat Malaysia, tak akan dapat punya. Ralat kalau tak beli karpet di sini.

2014-12-18

Misi Mencari Salji

Misi mencari salji. Kami akan menuju ke Dizin, salah satu pusat peranginan yang ber'salji' di Iran. Dua jam lebih daripada Tehran.

Jalan berpusing-pusing macam nak pergi ke Kelantan. Tapi yang bezanya, kat sini tak ada pokok hijau macam di Malaysia. Apabila sampai kat kawasan empangan, Subhanallah, cantiknya! Aroh (pemandu van) berhentikan kami di tepi empangan untuk ambil gambar. Yang bestnya, ada kereta Proton Waja tengah park kat situ.

Setelah berpusing-pusing, akhirnya tiba juga kami di Dizin. Wow! Salji memutih. Sampai situ, terus Syakirah main-main baling salji. Saya? Sabar dulu. Nanti nak main salji di atas gunung sana. Selepas check in, berehat sebentar tanpa KitKat. Teringat Zizan meluncur salji kat Jepun guna pelampung.

1.30 petang, kami naik cable car ke puncak. Seorang, RM 35 sehari. Okeylah tu. Kami naik pun bukannya nak main ski or snowboard. Kalau main ski, RM 80 sehari rasanya. Tunggu kami jadi warganegara Iran, baru main ski. Tak berbaloi pula kalau baru nak belajar hari ini. Tunggu saya kahwin dulu dengan ****** *** dulu lah. :D

Sampai di puncak, apa lagi, mainlah! Buat snowman, tapi tak beberapa jadi. Macam nak buat istana 'pasir' pula. Pastu, letak mafela kat snowman itu Beberapa kali dah terjerlus dalam salji. Seluar jeans pun jadi beku. Kaki kebas. Tapi memang seronok. Main baling-baling salji. Puas. Tengok orang main ski and snowboard. Rasanya, kami sahaja yang tak main ski. Lantaklah.

Nana pula, dia pi tuang salji kat atas kepala saya. Saya pula yang jadi snowoman. Betulke istilah ni? Memang tak rasa sejuk semenjak terjerlus dalam salji.

Dah lama tu, kami rest kejap dengan minum Nescafe. Fuhh! Memang kaw punya. Saya ada bawa kacang MazMaz perisa Smokey. Sedap..

Dah habis itu, sambung balik main salji. Baring atas salji. Syahirah pula snap pic topi Harimau Malaya. Silap pula tak bawa bendera Malaysia. Macam tengah menawan Puncak Everest.

4.00 petang, tempat salji itu dah nak tutup. Terpaksalah balik. Time naik cable car, oh no! Suddenly stopped! Saya terus cemas. Mana taknya, jauh lagi perjalanan dan gayat! Takkan depa dah nak tutup tempat ski ini? Tanya abah, "Pukul berapa tempat ni buka?" "8.00 pagi" Omo. Lapan pagi? Janganlah kami terperangkap di sini. Okey. Untuk wuduk, Nana ada bawa balik salji dari atas sana. Salji kan air mutlak. Saya dah fikir macam mana nak survive kalau trapped di sini.

Setelah 10 minit, Alhamdulillah, cable car berfungsi balik. Lega betul hati ini. Nasib baik tak bermalam di dalam cable car macam Minho dan Hyesun dalam BOF.

Alhamdulillah, I can touch another miracle of creature that created by Allah. So beautiful! Jeongmal yeoppuda!

2014-12-20

Dizin mades me dizzy

"Nak duk sini. Tak nak dah balik ikut jalan tu." Aku tak sanggup melalui jalan itu. Akhirnya, aroh yang bawak van ini memandu seperti isterinya nak beranak. Aku yang di belakang sekali apa lagi, macam naik roller coaster. Mual rasanya. Isi perut macam nak keluar.

Aroh ada memotong di double line. Sekali kena tahan dengan polis. Time kena tahan, aku berasa sedikit lega. Tetapi, aroh sambung balik style driving dia tu. Sampai suatu ketika, aku ingin mengeluarkan angin dari perut. Tetapi benda lain yang keluar. Muntah!

Kelam kabut van diberhentikan dan aku keluar dari van. Fuhh! Alhamdulillah. Tak muntah kat baju. Kalau tidak, berganda pening aku dengan bau muntah.

Akhirnya, aku tiba di tanah yang rata. Tiada lagi jalan yang berpusing-pusing. Syukur. Last time aku muntah, time balik dari Raub lalu jalan Bukit Fraser. Memang muntahlah lalu situ. Aku rela hiking daripada naik kenderaan.

Balik tu, abah belikan kami SFC (macam KFC la). Sedap sebab seharian tak makan nasi. Syukur kerana selesai sudah misi mencari salji.

2014-12-21

Ronda-ronda Tehran

Pergi Milad Tower (ala-ala KL Tower), tutup sebab hari ni cuti umum. Selepas itu, terus pergi Tajrish untuk cari barang dapur, coklat macam Ferrero Rocher. Yang paling best, pergi beli batu untuk orang Syiah sujud. Anjang nak jadikan bahan berceramah. Satu RM 2.00. Cendawan murah sangat. Sekilo RM8. Boleh aku jadi hantu cendawan.

Petang ni, Pakcik Kamalrul and family bertandang ke rumah. Then, selepas maghrib, kami sama-sama pergi ke kedai Levi's yabg dekat dengan Kenzo. Nak beli seluar jeans Acu dan kawannya.

Tanpa dirancang, kami terus berjalan kaki ke taman dekat Jalan Valiasr. Cantik taman tu dan banyak tempat excercise ala-ala gim. Seronok Syakirah. Dan Syakirah cerita segala cerita yang dia nak cerita. She's amusing.

Sebelum itu, abah belikan 2 aiskrim tinggi. Malang tak berbau. Aiskrim aku kecundang. Jadi, tumpang makan aiskrim Nana walaupun mulut keluar asap berkepul-kepul dan jari kebas. Inilah orang yang tak reti sejuk walaupun dah 2 darjah Celcius. Bertuah betul.

Bila balik, kami makan pizza. Sedap. Ala2 Domino's. Tetapi jenama tempatan. Interior design kedai tu pun cantik dihiasi barangan antik American. Sebelum sampai rumah, ada rezeki datang bergolek. Tiba-tiba, ada kereta bunyikan hon kepada kami. Ingatkan teksi. Rupa-rupanya, dia bagi makanan berupa dessert Iran. 2 mangkuk pula tu. Thanks, aroh. Setelah search, nama dessert tu Sholeh-Zard. Puan-puan, bolehla try lepas ni. Yang ni je saya boleh masuk dengan nasi dan kebab.


Ok. Finally, tamat pengembaraan di bumi Tehran. Tak ingat dah tarikh balik ke Malaysia bila. Sebenarnya, banyak lagi yang tak diceritakan termasuk orang Syiah dan aktiviti mereka di sana. Sedih sebab kami ni (ASWJ) minoriti. Tak pernah terserempak pun dengan Sunni yang lain except Malaysian.

Sebarang Q&A, sila komen :D

Comments

  1. SubahanAllah baca pun dah best. kalau pegi sendiri mesti la best :') oh ya follow sini juga :)

    ReplyDelete
  2. hik maaf la takdak button reply dekt comment . so balas dkt sini je. harap tak kesah ;) saya kampus permatang pauh pulau pinang :)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Alhamdulillah.. Solehah.. hehe.. bljr elok2 jugk..nnti dpt jugk prgi oversea..

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rukun Ukhwah

[Medical Lab Technology] and [Biomedical Science]

Interview Dentistry UiTM 2016